Samochód służbowy po wypadku – czy złomowanie można wliczyć w koszty?

Wiele przedsiębiorstw posiada własną, rozbudowaną flotę pojazdów firmowych. Ogromna ilość samochodów służbowych sprawia, że są one narażone na udział w rozmaitych zdarzeniach drogowych. Wypadek z udziałem firmowego auta jest sporym problemem, zwłaszcza dla właściciela przedsiębiorstwa. Jest to szczególnie kłopotliwe, gdy po kolizji pojazd nie nadaje się już do eksploatacji. Wówczas jedynym rozsądnym wyjściem jest złomowanie. Zasadniczym pytaniem z punktu widzenia prowadzonego biznesu to czy złomowanie można wliczyć w koszty?

Wypadki z udziałem aut firmowych

Z samochodów służbowych korzystają zarówno właściciele firm, jak i ich pracownicy. Spora część kierowców to osoby, które posiadają kontakty z klientami w różnych częściach kraju. Pracownicy nierzadko muszą stale pozostawać w drodze, ponieważ spełniają rolę mobilnych przedstawicieli handlowych. Jeżeli takie auto firmowe uczestniczy w wypadku, to przedsiębiorca zobowiązany jest do zorganizowania nowego środka transportu dla swojego pracownika. W przeciwnym razie podwładny może nie być w stanie na czas sprostać swoim obowiązkom służbowym. W przypadku aut firmowych, dobrym rozwiązaniem jest dysponowanie pełnym pakietem ubezpieczeń. Dotyczy to również tych nieobowiązkowych, ale często niezwykle przydatnych.

Naprawa a złomowanie auta służbowego

Jeżeli służbowy pojazd nie odniósł w wypadku wielu obrażeń, optymalnym wyjściem może być jego naprawa w specjalistycznym warsztacie. Pracownika warto w tym czasie wyposażyć w samochód zastępczy. Naprawa to spory wydatek, ale zwykle pozwala na odzyskanie w pełni sprawnego pojazdu. Jeżeli jednak samochód uległ zbyt poważnym zniszczeniom, jego dni mogą być niestety policzone. Ma to znaczenie zwłaszcza w sytuacji, gdy pojazd posiada już swoje lata i sporą liczbę przejechanych kilometrów na koncie. Dobry auto złom jest w stanie przeprowadzić kompletną kasację i zaoferować dobrą cenę. Do tego czasu przedsiębiorca może zająć się poszukiwaniem nowego, w pełni sprawnego pojazdu służbowego dla swojego pracownika. Profesjonalne złomowanie auta zwykle przebiega bardzo szybko i sprawnie, dzięki czemu komplet formalności można załatwić nawet w jeden dzień roboczy.

Zobacz również: Dokumenty potrzebne do złomowania pojazdu

czy złomowanie można wliczyć w koszty?

Kwestie podatkowe

Eksploatacja samochodów służbowych wiąże się z wieloma formalnościami podatkowymi. Wszystkie wynikające z tego wydatki można wrzucić w koszty. Wynika to z faktu, że firmowy pojazd przeznaczony jest przede wszystkim do spełniania obowiązków firmowych. Zezłomowanie samochodu również można wrzucić w koszty. Najlepiej skonsultować tę kwestię z biurem rachunkowym lub księgowym, aby przeprowadzić wszystkie rozliczenia w sposób zgodny z obowiązującymi aktualnie przepisami. Złomowanie auta firmowego należy bowiem poświadczyć stosownymi dokumentami. Po wykonaniu zlecenia, stacja demontażu wydaje zaświadczenie i unieważnienie dowodu rejestracyjnego. Za złomowanie wystawiony może być także rachunek lub faktura VAT. Wystarczy wówczas normalnie złożyć deklarację za dany okres prowadzenia działalności. W ten sposób można mieć pewność, że w księgowych papierach zachowany będzie niezbędny porządek.

Zobacz również: Jak zezłomować samochód? – Procedura krok po kroku

 

________________________________________________________________
Zdjęcie wyróżniające, źródło: money.pl

Menu