Zmiany dla kierowców – co zmienia się w 2023 r.?

Obecny rok pod kątem zmian w przepisach o ruchu drogowym nie zapowiada się dla kierowców optymistycznie. Kolejne dodatkowe obciążenia dla zmotoryzowanych, wzrosty cen oraz zmiany w przepisach. Jakie dokładnie zmiany dla kierowców czekają w 2023 r.? Dowiesz się o tym poniżej.

Zmiany dla kierowców – droższe egzaminy na prawo jazdy.

Ze względu na zmiany funkcjonowania WORD-ów, które będą pod kontrolą samorządów, zapowiedziano wzrost opłat za egzaminy. Przedstawione nowe stawki mają wynieść 200zł za uprawnienia kategorii AM, A1, A2, A, B1, B, C1, D1 lub T. Do tej pory koszt tych egzaminów mieścił się w zakresie 140zł – 170 zł.
Z kolei za uprawnienia z kategorii B+E, C1+E, C, C+E, D, D+E lub D1+E stawki mają wynieść 250 zł zamiast 200zł – 245zł, które obowiązywały wcześniej. Dodatkowo z 30 zł do 50 zł ma wzrosnąć opłata za egzamin teoretyczny.

Nowe kursy reedukacyjne – sposób na obniżenie liczby punktów karnych.

Pod koniec 2022 roku, przy okazji zaostrzania przepisów, zostały zlikwidowane kursy reedukacyjne. Kursy te powracają jednak zasady i mechanizm działania będzie inny. Realizacja kursu umożliwiającego redukcję punktów karnych będzie rozłożony na 4 dni i będzie trwał w sumie 28 godzin. Udział w kursie będą mogły wziąć osoby, które zgromadzą na swoim koncie 24 punkty, a koszt takiego kursu wyniesie 500 zł. Osobom, które przekroczą limit 24 punktów karnych i nie wezmą udziału w kursie reedukacyjnym, będzie odbierane prawo jazdy.

W przypadku, gdy ktoś w ciągu 5 lat ponownie przekroczy limit 24 punktów karnych, to utraci uprawnienia definitywnie. Aby je odzyskać, trzeba będzie odbyć 4-dniowy kurs (28 godzin) w szkole nauki jazdy. Dodatkowo ponownie będzie musiał zdać egzamin teoretyczny i praktyczny oraz zostanie objęty 2-letnim okresem próbnym. Kurs składać się będzie z 6 bloków tematycznych podzielonych na zajęcia warsztatowe i wykłady. Jednego dnia można przeprowadzić maksymalnie 7 godzin zajęć, a godzina lekcyjna nie może być dłuższa niż 45 minut.

Pierwszy dzień kursu składa się z 7 godzin wykładów o naruszaniu zasad i przepisów o ruchu drogowym. W drugim dniu kursantom prowadzący przypomną główne zasady i przepisy ruchu drogowego oraz podstawowych zasad techniki kierowania pojazdami. Trzeci dzień zostanie podzielony na 3 godziny teorii z wypadków drogowych i 4 godziny warsztatów z symulacji sytuacji drogowych. Ostatniego – czwartego dnia kursanta czekają wykłady o czynnikach mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Wykłady 3-godzinne o skutkach, jakie wywołują używki m.in. alkohol czy leki. Drugą część stanowią 4-godzinne wykłady na temat psychologicznych aspektów kierowania pojazdem i uczestnictwa w ruchu drogowym.

Kolejne zmiany dla kierowców – wyższe kary m.in. za brak OC

Wzrost kar to zmiany dla kierowców, które zawsze budzą bardzo dużo emocji. Jedną z istotniejszych w tym roku podwyżek kar, jest tej grożącej za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. Wysokość kary jest zależna m.in. od płacy minimalnej, która od 1 stycznia 2023 r. wzrosła do 3 490 zł. Kolejna podwyżka płacy minimalnej zaplanowana jest na lipiec, więc podwyżka kary za brak OC nastąpi w tym roku dwukrotnie. Od stycznia 2023 r. posiadacze pojazdów za brak polisy mogą zapłacić nawet 6 980 zł grzywny, a od lipca kwota ta wzrośnie do 7 200 zł. Bardzo ważnym czynnikiem przy ustalaniu wysokości kary jest długość okresu pozostawania bez ochrony ubezpieczeniowej w danym roku kalendarzowym. Jeżeli brak polisy trwał do 3 dni, zapłacimy 20% pełnej opłaty, w przedziale 4 – 14 dni zapłacimy 50% pełnej opłaty. Gdy okres braku ubezpieczenia przekroczy 14 dni, zapłacimy 100% pełnej opłaty.

W przypadku uszkodzenia pojazdu lub nieużytkowania go – bezsensownym wydaje się opłacanie polisy OC, lub narażanie się na wysokie kary za jej brak. W takim wypadku warto zastanowić się nad złomowaniem auta lub oddaniem go na legalną stację demontażu.

Badania techniczne – nadchodzące zmiany

Jest bardzo duża szansa, że zostaną zaostrzone zasady przeprowadzania badań technicznych pojazdów. Ministerstwo Infrastruktury planuje wprowadzić większą ilość obowiązkowych zdjęć wykonywanych na przeglądzie. Zdjęcia mają stanowić dowód stawienia się pojazdu na przeglądzie, a za manipulowanie kierowcom mają grozić wysokie kary. Podczas przeglądu fotografowane będą licznik kilometrów, obydwa boki karoserii, przód oraz tył pojazdu. Fotografie mają być przechowywane w bazie przez 5 lat i posłużyć jako ewentualny dowód czy pojazd faktycznie został poddany badaniu. Zabiegi takie mają na celu m.in. zapobiegać „wbijaniu pieczątek” w dowód bez pojawienia się samochodu w miejscu badania technicznego.

Opłata za parkowanie w miejskich strefach płatnego parkowania.

Nieunikniona jest również podwyżka opłaty za parkowanie w miejskich strefach płatnego parkowania. Opłata ta podobnie jak wysokość kary za brak polisy OC zależna jest od wysokości płacy minimalnej. Obowiązujące przepisy mówią, że opłata za pierwszą godzinę parkowania nie może być wyższa niż 0,45% płacy minimalnej. Oczywiście instytucje samorządowe mogą pobierać niższą opłatę niż ta ustalona przepisami.

Zapraszamy do naszego sklepu online z częściami używanymi. Kliknij przycisk poniżej.
mamAuto sklep online

Menu