Zapchany katalizator – jak sprawdzić?

Bardzo ważnym elementem układu wydechowego samochodu jest katalizator. Odpowiedzialny jest za redukcję emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Jednak w miarę użytkowania pojazdu, może on ulec zapchaniu, co prowadzi do spadku wydajności i wzrostu emisji. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się temu, czym jest ten element pojazdu, czym objawia się zapchany katalizator oraz jak przeprowadzić wstępną diagnozę w domowych warunkach.

Czym jest katalizator?

Katalizator w samochodzie to element, który znajduje się w układzie wydechowym. Służy do przekształcania szkodliwych substancji w spalinach (takich jak tlenki azotu, tlenki węgla i węglowodory) na mniej toksyczne związki, takie jak azot, dwutlenek węgla i wodę. Zazwyczaj katalizatory składają się z metalowych lub ceramicznych monolitów pokrytych substancjami katalizującymi te reakcje.

Zapchany katalizator – objawy.

Zapchany katalizator może wywołać różnorodne objawy, które mogą wskazywać na problemy z układem wydechowym. Oto niektóre z najczęstszych oznak, na które warto zwrócić uwagę:

  1. Spadek wydajności silnika: Może pojawić się brak mocy i trudności w przyspieszaniu. Taki objaw związany jest z utrudnionym odprowadzaniem spalin z silnika. W takiej sytuacji proces spalania może zachodzić nieprawidłowo co ma wpływ na nieprawidłową pracę jednostki i spadek jej wydajności.
  2. Zwiększone zużycie paliwa: Zapchany katalizator może spowodować wzrost zużycia paliwa. Zmniejszona drożność układu wydechowego sprawia, że silnik będzie musiał pracować pod większym obciążeniem. Podczas cięższej pracy silnik potrzebuje większej dawki paliwa by działać prawidłowo.
  3. Zwiększone emisje: Jeśli zauważysz czarne, dymiące spaliny wydobywające się z układu wydechowego, może to wskazywać na problem z zapchanym katalizatorem.
  4. Gorący układ wydechowy: Zapchany katalizator może się przegrzewać z powodu utrudnionego odprowadzania gorących spalin. W konsekwencji może powodować to nagrzewanie się podwozia pojazdu.
  5. Check Engine: Gdy pojawi się problem z katalizatorem to na desce rozdzielczej może się zapalić kontrolka „Check Engine”. Jest to bardzo ważna wskazówka, że układ wydechowy może wymagać uwagi.

Jak sprawdzić zapchany katalizator?

Warto zaznaczyć, że pełna diagnoza i naprawa katalizatora wymaga wizyty w warsztacie samochodowym. Istnieją jednak pewne sposoby, które mogą naprowadzić nas na podejrzewany problem:

  1. Słuch: Włącz silnik i wsłuchaj się w odgłosy wydechu. Szczególnie jeśli katalizator jest poważnie uszkodzony, możesz usłyszeć dziwne dźwięki, np. grzechotanie lub syczenie.
  2. Zapach: Katalizator, który nie działa poprawnie, może wydobywać nieprzyjemny, gryzący zapach. Jeżeli spaliny wydobywające się z układu wydechowego mają takie cechy, może oznaczać to na niedrożny katalizator.
  3. Sprawdzenie temperatury: Ostrożnie, dotknij dolnej części katalizatora (upewnij się, że silnik jest zimny). Jeśli jest on nieproporcjonalnie gorący, może to wskazywać na problem z zapchanym katalizatorem.
  4. Test CO2: Istnieją również urządzenia diagnostyczne, zwane analizatorami spalin, które mogą pomóc w określeniu zawartości CO2 w spalinach. Gdy poziom CO2 jest zbyt wysoki, może to sugerować, że katalizator nie działa poprawnie.

Pamiętaj, że te metody mogą jedynie dać wskazówki, ale nie są pełnowartościową diagnozą. Jeśli masz podejrzenia, że katalizator może być zapchany lub uszkodzony, najlepiej skonsultuj się z profesjonalnym mechanikiem, który dokładnie zdiagnozuje problem i zaleci odpowiednią naprawę lub wymianę.

Zapraszamy do sklepu online z częściami używanymi:
mamAuto sklep onlinea

Menu