Wymieniasz żarówki w samochodzie? Pamiętaj, że droższe części nie zawsze oznaczają trwalsze

Z reguły jest tak, że dopóki jeździmy na nowych, fabrycznych żarówkach, wszystko jest w porządku i to przez całkiem długi czas. Sytuacja się zmienia wraz w pierwszą wymianą. Potem żarówki trzeba wymienić czasem już po kilku tygodniach użytkowania. Dlaczego tak się dzieje? Jaką żarówkę wybrać? I jak dokonać wymiany?

Żarówka żarówce nierówna

Żywotność żarówki zależy od kilku czynników, między innymi warunków jej pracy, a zatem napięcia w instalacji, czy też konstrukcji samego reflektora. Informacje na temat trwałości żarówki można odnaleźć na jej opakowaniu lub w ulotce dołączonej do opakowania – producenci mają obowiązek podawać taką informację. Żywotność żarówki określają zazwyczaj dwa parametry: Tc, który informuje, po jakim okresie użytkowania żarówki danego typu przestają świecić w 63,2%, oraz B3, który to określa, po jakim czasie przestaje działać 3% żarówek danego typu.

Kupując żarówkę powinniśmy pamiętać o jednym istotnym fakcie. Otóż parametry dotyczące trwałości żarówki podawane przez producenta, np. na opakowaniu żarówki, dotyczą ściśle określonych warunków laboratoryjnych, nie uwzględniających warunków panujących w samochodzie podczas jazdy. Zmiana napięcia lub silne drgania pojazdu mogą poważnie obniżyć wartość określającą trwałość żarówki.

Jaką żarówkę wybrać?

Wybierając żarówkę nie należy sugerować się jedynie jej ceną. Często żarówki najdroższe okazują się najmniej trwałe. Takie żarówki z reguły wyposażone są w żarniki w cieńszego drutu, rozgrzewające się mocniej, a zatem świecące jaśniej. Jednak taki zabieg obniża zazwyczaj żywotność żarówki. Wyjątek stanowią tutaj żarówki wzmocnione, w przypadku których standardowa moc daje więcej światła, a wytrzymałość żarówki utrzymuje się na zadowalającym poziomie deklarowanym 900 godzin.

Decydując się na rozwiązania standardowe, tj. żarówki typu H4 możemy spodziewać się dłuższej pracy żarówki (najtrwalsze mogą świecić grubo ponad 2000 godzin), niż ma to miejsce w przypadku żarówki H7. Różnica wynika z rozróżnienia w zakresie wielkości żarówki. H7 jest mniejsza od H4, przez co zdecydowanie słabiej odprowadza ciepło podczas pracy, co często doprowadza po prostu do przegrzania żarówki.

Najtrwalsze w kwestii oświetlenia pozostają niezmiennie lampy ksenonowe i LED. W tym wypadku możemy spodziewać się długości pracy sięgającej nawet 3000 godzin.

Wymieniamy żarówki

Większość starszych modeli samochodów pozwala na stosunkowo łatwą wymianę żarówek przednich lamp poprzez zaledwie otwarcie maski pojazdu. Samochody nowsze wymagają już nieco zachodu w tej kwestii. Czasem jest to zdemontowanie obudowy filtra powietrza, wyjęcie akumulatora, a niejednokrotnie także demontaż całych lamp lub zdjęcie koła. Niezależnie od tego, jak trudny jest dostęp do wymienianej żarówki i ile pracy będzie nas to kosztowało, warto pamiętać tutaj o kilku kluczowych zasadach:

– podczas wymiany żarówki halogenowej nie można dotykać jej szklanego poszycia dłonią. Połączenie brudu i wysokiej temperatury powoduje matowienie szkła i mniejszą trwałość danego elementu;

– zawsze zaczynamy od wypięcia wtyczki z kablami zasilającymi, dopiero po tym wyciągamy samą część;

– demontując żarówkę powinniśmy zapamiętać w jakiej pozycji się znajdowała. Może to okazać się pomocne, jeśli żarówka posiada w montażu blaszane ząbki blokujące;

– żarówki zawsze należy wymieniać parami;

– zawsze warto postawić na części markowe, solidne i sprawdzone, które oferują rzetelni dostawcy (https://www.mamauto.pl/kontakt). To gwarantuje, że nie natkniemy się na bubel, który konieczny będzie do wymiany niemal natychmiast po montażu;

– przed wymianą żarówek warto także zajrzeć do instrukcji obsługi pojazdu – to może nam zdecydowanie ułatwić zadanie.

Menu