Pomiar grubości lakieru samochodowego – jak wykonać go poprawnie i zinterpretować wynik?

Decydując się na zakup używanego samochodu warto wykonać szereg testów, które pozwolą określić przeszłość i stan pojazdu. Pomiar grubości lakieru samochodowego stanowi jeden z kluczowych sposobów, aby przekonać się, czy auto jest godne uwagi i pieniędzy.

Jaka powinna być prawidłowa grubość warstwy lakieru?

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Przede wszystkim warto wiedzieć, że warstwa lakieru metalicznego będzie grubsza aniżeli lakieru akrylowego. Inną kwestią jest miejsce produkcji pojazdu. W przypadku aut pochodzących z Azji są to wartości od 70 μm do 100 μm. Europejskie samochody są malowane znacznie grubiej, dlatego w ich przypadku pomiar wykaże wartość od 120 μm do nawet 170 μm. Ponadto warto dodać, że w przypadku samochodów wyprodukowanych po roku 2007 spotyka się cieńsze warstwy lakieru aniżeli w starszych rocznikach. Nie można też zapominać, że grubość lakieru może być inna dla każdego elementu karoserii.

Z czego składa się karoseria samochodowa? Na stal z której wykonana jest blacha nakłada się następujące warstwy:

  • ocynk (od 7 μm do 10 μm),
  • warstwę fosforanową (ok. 2 μm),
  • grunt kataforetyczny (od 18 μm do 20 μm),
  • podkład (zwany wypełniaczem – ok. 30 μm),
  • lakier bazowy (kolorowy – ok 20 μm),
  • lakier bezbarwny (ok. 35 μm).

Pomiar grubości lakieru – jak wykonać poprawnie?

W pierwszej kolejności należy dokładnie wyczyścić samochód. Nadmierna warstwa brudu z pewnością zafałszuje prawdziwą grubość, co może spowodować złą interpretację wyników pomiaru lakieru samochodowego. Następny krok to kalibracja urządzenia – nowatorskie mierniki pozwalają na odpowiednie przygotowanie sprzętu, aby ograniczyć szansę błędnego badania.

Punktem wyjścia powinien być dach, który jest częścią mało narażoną na wszelkie usterki i uszkodzenia. W tym miejscu dobrze jest wspomnieć, że pomiar grubości lakieru samochodowego powinien obejmować kilkanaście punktów na jego powierzchni. Równie istotnymi elementami są słupki i progi. Podczas pomiaru grubości lakieru samochodowego analizujemy jednak cały pojazd. Poszczególne części należy poddać dokładnemu sprawdzeniu. W głównej mierze należy przebadać miejsca szczególnie podatne na kolizje np. maski, błotniki, drzwi oraz nadkola.

Jeżeli chodzi o sam miernik to najlepiej zdecydować się na urządzenia, które zawierają sondy kulkowe. Tego typu sprzęt gwarantuje łatwiejsze przeprowadzenie pomiaru w obrębie rozmaitych zagłębień i w trudnodostępnych miejscach. W tym miejscu należy wspomnieć, że klasyczne mierniki pozwalają na analizę części wykonanych ze stali. Do aluminiowych komponentów należy wykorzystać specjalne czujniki, które są wyposażone w system rozpoznający rodzaj badanego podłoża.

Pomiar grubości lakieru samochodowego – jak należy interpretować wyniki po wykonanym pomiarze?

Różnice pomiędzy konkretnymi częściami samochodowymi nie powinny przekraczać 40%. W pozostałych przypadkach można zacząć snuć wnioski, że pojazd ma powypadkową przeszłość. Dlatego też rezultaty po przeprowadzonym pomiarze grubości lakieru samochodowego w europejskim aucie należy odczytywać w następujący sposób:

  • 200  μm – 300  μm świadczy o podwójnym lakierowaniu,
  • powyżej od 300 μm do około 400 μm – informuje o większej ingerencji w karoserię samochodu,
  • powyżej 400 μm – daje pewność o szpachlowaniu pojazdu.

Warto też pamiętać, że pojawienie się na mierniku wartości poniżej 70 μm, to także istotny sygnał. Wówczas samochód okazuje się mieć zbyt cienką warstwę lakieru, co może świadczyć np. o niedbałej pracy w zakresie renowacji.

Czy polerowanie ma niekorzystny wpływ na grubość lakieru samochodowego?

Rysy i inne niewielkie uszkodzenia mogą okazać się przyczyną zaniżenia wartości samochodu, który traci na własnym uroku. Dlatego też wielu właścicieli decyduje się na wykonanie pełnej korekty lakieru i wykonanie profesjonalnego polerowania. Niemniej jednak należy wiedzieć, że nawet praca prawdziwego fachowca pozostawi niewielki ubytek w powłoce. Zazwyczaj jest to wielkość nieprzekraczająca wartości 10 μm.

MamAuto – używane samochody bez problemów z grubością lakieru

Decydując się na zakup samochodu z drugiej ręki warto zdecydować się na profesjonalny autoszrot, który gwarantuje dostęp do pojazdów solidnej jakości. W serwisie MamAuto oferujemy sprawne samochody, które poddano niezbędnym badaniom diagnostycznym w zakresie bezpieczeństwa i funkcjonalności. Nasze auta są wolne od ukrytych defektów i zamaskowanych usterek – nasi specjaliści z chęcią pomogą w zakupie odpowiedniego samochodu lub ułatwią dobór odpowiednich części zamiennych. Zapraszamy do kontaktu!

Menu