Pasek rozrządu w samochodzie – dlaczego jest tak ważny?

Wśród ogromnej liczby usterek, które mogą dotyczyć auta, z całą pewnością jedną z najgorszych jest zerwany pasek rozrządu. Ta niewidoczna część odpowiada za niezwykle ważne kwestie związane z prawidłowym funkcjonowaniem układu napędowego. Jakie skutki wywołuje uszkodzony pasek rozrządu w samochodzie? Ile kosztuje wymiana paska rozrządu?

Pasek rozrządu – podstawowy element właściwej pracy silnika

Praktycznie każdy mechanik potwierdzi, że problem zniszczonego lub zużytego paska rozrządu jest niezwykle kosztowny. Wynika to przede wszystkim z tego, jak ważną rolę odgrywa ten niewielki komponent. Zadaniem paska rozrządu jest przenoszenie napędu z wału korbowego na wałek lub wałki rozrządowe. Obracające się elementy układu rozrządowego oddziałują z kolei na dolotowe i wylotowe zawory ssące, które przyczyniają się do cyrkulacji powietrza w silniku.

  • Otwory dolotowe dostarczają powietrze, co powoduje spalanie paliwa i uzyskanie energii potrzebnej do pracy samochodu.
  • Otwory wylotowe powodują usuwanie powstających spalin, które przedostają się do układu wydechowego i następnie do atmosfery.

Widać gołym okiem, że rola paska rozrządu w samochodzie jest niesamowicie istotna pod kątem sprawnej i bezpiecznej pracy jednostki napędowej. Dlatego nawet niewielka usterka tego elementu lub drobny problem z jego synchronicznym funkcjonowaniem pociąga za sobą szereg konsekwencji dla całego pojazdu.

Po czym rozpoznać zerwany pasek rozrządu?

Zerwanie paska rozrządu jest przeważnie rezultatem nadmiernego napięcia tego elementu lub nieodpowiedniego ustawienia kół zębatych względem siebie. Zerwany pasek rozrządu może też być następstwem jego uprzedniego zużycia. Nadmiernie wyeksploatowany element w pewnym momencie traci na wytrzymałości, co w połączeniu ze stopniowym rozwarstwianiem i pojawieniem się drobnych pęknięć powoduje całkowite uszkodzenie. Zerwanie paska rozrządu jest dość proste do rozpoznania. Zerwany pasek powoduje nieprawidłową kompresję silnika i w ten sposób następuje zniszczenie jego głowicy.

Zużyty pasek rozrządu – objawy

Zanim jednak dojdzie do całkowitej destrukcji paska rozrządu, to w pierwszej kolejności dochodzi do jego stopniowego niszczenia. Zużycie jest zazwyczaj efektem wieloletniej eksploatacji samochodu. Niemniej jednak niektóre ślady jego zużycia (np. rozwarstwienie lub pęknięcia) mogą być rezultatem innych problemów z pojazdem (np. uszkodzenia łożyska lub zablokowania pompy cieczy chłodzącej). W wielu przypadkach zużyty, a następnie zerwany pasek rozrządu stanowi rezultat zbyt agresywnej jazdy. Warto też dodać, że wyciek oleju silnikowego i inne zaburzenia także wpływają na żywotność tego elementu.

Objawy zużytego paska rozrządu w samochodzie można podzielić na dwie grupy. Do pierwszej zaliczamy wizualne problemy dotyczące samego paska i układu (np. skrócone i popękane zęby, nadmierne rozciągnięcie i luz, rozwarstwienie powierzchni, starta powierzchnia rolek i napinacza). Do drugiej symptomy związane z funkcjonowaniem pojazdu:

  • niemiarową pracę jednostki napędowej,
  • szarpanie silnikiem w momencie gaszenia,
  • hałas generowany w obudowie paska rozrządu.

Co ile wymiana i jaka cena?

W przypadku paska rozrządu warto zadbać o regularne sprawdzanie jego kondycji. Mechanicy i producenci samochodów wspominają, że wymiana paska rozrządu powinna nastąpić po około 3-5 latach jeżdżenia. Drugim kryterium jest pokonanie dystansu od 60 do maksymalnie 130 tysięcy kilometrów. Te duże rozbieżności wynikają przede wszystkim z indywidualnego podejścia kierowcy. Osoby jeżdżące ostrożnie lub używające auta okazjonalnie, znacznie rzadziej doświadczą problemów ze strony rozrządu.

Jeżeli chodzi o koszt wymiany paska rozrządu, to cena jest uzależniona ściśle od powagi usterki i samego samochodu. Zaawansowane i drogie modele aut mają zazwyczaj bardziej skomplikowaną budowę silnika aniżeli proste i podstawowe wersje. Warto też wiedzieć czy wymiana dotyczy wyłącznie paska, czy także rolek prowadzących i pompy wody. Szacuje się, że koszt całej naprawy może niekiedy wynosić nawet 2000 zł – oczywiście wycena jest dokonywana indywidualnie przez mechanika, a finalny wydatek może być mniejszy lub większy.

MamAuto – używane paski rozrządu w dobrej jakości

Czy warto zdecydować się na wymianę paska rozrządu przy użyciu elementu z drugiej ręki? W komisie części motoryzacyjnych MamAuto oferujemy dostęp do sprawdzonych i działających komponentów, które mogą zostać wykorzystane przy naprawie samochodu. Zakup używanych części to idealna opcja na ograniczenie wydatków oraz świetny sposób na znalezienie ciężko dostępnych podzespołów. Wszystkie części samochodowe w naszym autoszrocie są w pełni sprawne i sprawdzane przez naszych specjalistów. Zainteresowanych szczegółami oferty zachęcamy do kontaktu!

Menu