Zapraszamy do odwiedzenia nowo powstałego sklepu internetowego firmy mamAUTO. W sklepie znajdą Państwo części samochodowe z demontażu z gwarantowanym pochodzeniem.
Jednym z najważniejszych elementów w silniku jest pasek rozrządu. Obecnie produkowane paski są coraz trwalsze i przebiegi w granicach 180 – 200 tys. bez jego wymiany nikogo nie dziwią. Jednak biorąc pod uwagę fakt, że obecnie praktycznie nie powstają silniki bezkolizyjne to warto wiedzieć kiedy wymienić pasek rozrządu.
Podczas zerwania paska rozrządu w silniku kolizyjnym ruchy tłoków i zaworów przestają być zsynchronizowane. Dochodzi do zderzenia zaworów z tłokami, a co za tym idzie do kompletnego zniszczenia silnika. W takiej sytuacji dochodzi do zgięcia zaworów, powstania dziur w tłoku, a nawet do pęknięcia głowicy. Bardzo często naprawa takiej awarii jest bardzo droga lub zupełnie nieopłacalna. By uniknąć tej kosztownej awarii, warto wiedzieć kiedy, należy wymienić rozrząd na nowy.
Przedziały kilometrów po przejechaniu, których należałoby wymienić rozrząd, ściśle określają zawsze producenci samochodu. Przedział ten zazwyczaj wynosi 90 – 150 tys. kilometrów. Oczywiście pojawiają się również modele, które zgodnie z wytycznymi producenta na jednym pasku mogą przejechać nawet 200 – 240 tys. kilometrów. Tak sytuacja wygląda w teorii. W praktyce jednak nie wygląda to tak kolorowo. Na żywotność paska rozrządu wpływa wiele czynników. Jednym z nich są warunki, w jakich użytkowany jest pojazd. Przeważająca jazda miejska i agresywny styl prowadzenia pojazdu na pewno przyczyni się do obniżenia wytrzymałości tego elementu. Do szybszego zużywania się paska doprowadzić może również uszkodzenie innych elementów układu rozrządu. Przykładem jest zatarta pompa wody, czy wyrobione już rolki prowadzące. Z tego względu dobrą praktyką będzie, gdy podczas wymiany paska wymienimy od razu inne elementy układu. Warto też skonsultować się w sprawie zużycia elementów z zaufanym mechanikiem.
Przebieg pojazdu nie jest jedynym kryterium, które ma wpływ na zużywanie się paska rozrządu. Równie istotnym jest wiek tego elementu. Guma z upływem czasu traci swoje właściwości i parcieje, a co za tym idzie, zwiększa się ryzyko jej rozerwania. Przeważnie żywotność paska rozrządu określa się na 5 lat. Po upływie tego czasu należy wymienić go, nie zwracając uwagi na przebieg. Często też producenci pasków umieszczają na nich datę produkcji oraz datę przydatności elementu, czyli czas, w jakim pasek rozrządu może być zamontowany.