Docieranie silnika – czym jest i czy jest konieczne?

Przeglądając fora internetowe o motoryzacji można wielokrotnie natrafić na sugestie ekspertów i pasjonatów na temat dotarcia silnika. Kiedy należy wykonać docieranie silnika? Dlaczego jest tak istotne dla pojazdu?

Co to jest docieranie silnika?

Mianem docierania silnika określa się spokojną i zrównoważoną jazdę autem, motocyklem i każdym innym pojazdem motoryzacyjnym. Głównym założeniem jest płynne i dynamiczne przejechanie kilku tysięcy kilometrów w maksymalnie średniej prędkości obrotowej, przy równoczesnym unikaniu przesadnego i gwałtownego przyśpieszenia. Choć powszechnie mówi się, że silniki nowoczesnych samochodów są przygotowane z największą możliwą precyzją, to w praktyce jest jednak zupełnie inaczej.

Oczywiście producenci samochodów i innych pojazdów dbają, aby przygotowana przez nich maszyna była dopracowana w najdrobniejszych detalach. Po opuszczeniu fabryki sami wykonują wstępne dotarcie silnika, co sprawia, że kupując nowe auto jego licznik wskazuje na kilkadziesiąt czy kilkaset przejechanych kilometrów. Nie jest to bynajmniej oszustwo, a zwykła troska o jednostkę napędową. Niemniej jednak jest to zdecydowanie zbyt mało, aby podzespoły współtworzące silnik nabrały optymalnej kompatybilności i poznały się na drodze. Tak jak po zakupie nowych butów nie porywamy się od razu na przebiegnięcie maratonu, tak samo i w przypadku nowego samochodu nie należy decydować się na startowanie w wyścigach i brawurową jazdę.

Dotarcie silnika – korzyści dla pojazdu

  • Obniżenie zużycia oleju.
  • Ograniczenie ryzyka usterek i uszkodzeń silnika.
  • Zmniejszenie spalania paliwa – większa ekonomia jazdy.
  • Zwiększenie wytrzymałości jednostki napędowej i zagwarantowanie dłuższej żywotności silnika.

Jak docierać silnik nowego samochodu?

W dzisiejszych czasach auta z salonu różnią się od tych z poprzednich dekad. Postęp technologiczny i większy udział podzespołów komputerowych sprawił, że wiele procesów związanych z docieraniem silnika nowych samochodów odbywa się w sposób automatyczny lub już na etapie fabrycznego docierania jednostki napędowej. Niemniej jednak mechanicy i pasjonaci motoryzacji nadal polecają właścicielom, aby samodzielnie pokonali kilka pierwszych tysięcy w sposób pozwalający na dotarcie silnika. Wobec tego, jak docierać silnik nowego samochodu? Należy zrezygnować z przesadnego obciążenia auta (mały załadunek, unikanie jazdy z przyczepą), nagłego przyśpieszania, hamowania i rozpędzania do maksymalnej prędkości.

Czy docieranie silnika po remoncie jest konieczne?

Procedura docierania silnika nie dotyczy wyłącznie aut z salonu. Również używane pojazdy, których układ napędowy został poddany mniejszej lub większej naprawie, wymagają odpowiedniego dotarcia. Silnik po przeprowadzonej wymianie części potrzebuje czasu, aby nowe podzespoły uległy dopasowaniu do pozostałych komponentów. W przeciwnym razie zbyt duże obciążenie jednostki napędowej (np. podczas szybkiej jazdy) może ponownie uszkodzić silnik, a to stanowić przyczynę mniej lub bardziej poważnego wypadku czy kolizji drogowej.

Jak wygląda docieranie silnika po remoncie? Podobnie jak i w nowym aucie, tak samo i w tym przypadku istotną rolę odgrywa pierwsze kilka tysięcy kilometrów. Niemniej jednak w tej sytuacji dotarcie silnika wymaga przestrzegania większej liczby zasad. Oto najważniejsze z nich:

  • auto nie może być rozpędzane do maksymalnej prędkości;
  • kierowca musi wystrzegać się hamowania silnikiem – nie należy redukować biegów w celu zwolnienia prędkości;
  • docieranie silnika warto wykonywać na długich, lecz niejednostajnych trasach – poleca się unikać autostrad i dróg ekspresowych na rzecz spokojnej jazdy z niewielkimi zmianami obrotów np. drogi miejskie;
  • samochód nie powinien funkcjonować na pełnych obrotach, a sam pojazd nie może być przeciążony – zarówno pasażerami, jak i załadunkiem;
  • zbyt niskie obroty również nie stanowią dobrej opcji w przypadku próby dotarcia silnika.

Czy warto docierać silnik na jałowym biegu?

W dawnych czasach uważano, że docieranie silnika po remoncie generalnym jest jedną z najlepszych opcji na adaptację jednostki napędowej do dalszej pracy. Czy rzeczywiście nieustanna praca naprawionego silnika na kilkanaście lub kilkadziesiąt godzin jest dobrym rozwiązaniem? Dziś, gdy wiedza o motoryzacji i technologia osiągnęły znacznie wyższy poziom, wiadomo, że takie rozwiązanie jest raczej zbrodnią dla samochodu. Dlaczego?

  • Niewielkie obroty nie gwarantują właściwej szczelności pierścieni.
  • Jałowy bieg nie pozwala otworzyć zaworu ciśnieniowego, który wchodzi w skład układu natryskowego i tym samym uniemożliwia właściwe chłodzenie tłoka.
  • Dotarcie silnika na niskich obrotach podczas pracy na jałowym biegu jest równoznaczne z małym ciśnieniem, a to nie pozwala na właściwe smarowanie jednostki napędowej i w ten sposób naraża turbosprężarkę na uszkodzenie.

Oznacza to, że docieranie silnika po remoncie przy pomocy jałowego biegu może spowodować kolejną usterkę i ponowną wizytę u mechanika.

Menu