Diesel czy benzyna? Który samochód będzie więcej wart przy złomowaniu?

Wiele osób, które zastanawiają się nad kupnem samochodu na wiele lat rozważa kwestie opłacalności. Wówczas pojawia się odwieczny problem: diesel czy benzyna? Który rodzaj silnika warto wybrać, także z uwagi na możliwość wyzłomowania go w przyszłości? I co może być mniej lub bardziej opłacalne? Oto wskazówki dla osób niezdecydowanych.

Diesel czy benzyna – czyli jak rozwiązać odwieczny problem wyboru rodzaju silnika samochodowego?

Zwolenników samochodów napędzanych benzyną jak i tych, do których wlewamy olej napędowy, jest wielu, podobnie jak argumentów przemawiających za wyborem konkretnego rodzaju napędu. Obecnie uważa się, że diesel przeżywa okres kryzysu wizerunkowego, ponieważ coraz więcej producentów rezygnuje z niego. Na stacjach ten rodzaj paliwa kosztuje też więcej niż benzyna i to jest istotnym argumentem dla wielu niezdecydowanych. Kierowcy i fani motoryzacji wskazują, jednak, że wartość samochodów typu diesel, mimo wskazanego kryzysu, nie spada z roku na rok tak szybko jak wartość aut na benzynę. Ponadto ilość spalanej ropy jest mniejsza jeśli porówna się to z koniecznością częstszego tankowania samochodu zasilanego paliwem i wskaże się ilość spalania. Opinii jest wiele i mnóstwo osób rozważa również co będzie bardziej opłacalne w przyszłości, kiedy auto nie będzie się już nadawało do eksploatacji: kasacja pojazdu na benzynę czy kasacja diesla?

Złomowanie aut – czy kasacja diesli jest bardziej opłacalna od złomowania samochodów na benzynę?

Kiedy oddajemy samochód na auto szrot to, zgodnie z przepisami prawa, otrzymujemy zapłatę, której wysokość zależy od takich czynników jak: rocznik, stan i waga. Ta ostatnia kwestia jest dość dyskusyjna wśród kierowców, ponieważ część z nich wskazuje, że samochody z silnikiem diesla ważą więcej, a, co za tym idzie, są więcej warte nawet po latach, kiedy wysłużone trafiają do kasacji. Czy jest to prawdą?

By zrozumieć ewentualne różnice między kasacją samochodów z różnych napędem warto przyjrzeć się specyfice działania stacji demontażu. I tak, przede wszystkim najważniejszą kwestią związaną z z oddaniem tam swojego samochodu jest wycofanie go z eksploatacji i jednoczesne posiadanie cech identyfikacyjnych. Na jakie wynagrodzenie można wówczas liczyć?

Na ogół auto szroty posiadają cenę za 1 kg, więc oblicza się wówczas wartość auta na podstawie wagi. W takiej sytuacji duży samochód z silnikiem diesla jest wart więcej niż małe, lekkie auto typu np. Renault Clio lub Fiat Cinquecento z dość starym rocznikiem. Różnice w cenie nie są jednak wysokie. O wiele bardziej istotną kwestią od samej wagi jest, bowiem rocznik samochodu. Te starsze są mniej warte, a stosunkowo nowsze wymagają często wyceny w oparciu o wiek. W takiej sytuacji, niezależnie od tego czy jest to samochód z napędem benzynowym czy diesel – cena na auto szrocie zależy od rocznika, modelu i – również – rodzaju silnika. Wysokość wynagrodzenia, jakie otrzymuje klient często za stosunkowo młode auto jest konsultowana z działem sprzedaży danej firmy. Istotne jest także to czy samochód jest sprawny.

Waga samochodów diesla i tych napędzanych benzyną a ich wartość podczas kasacji

Dla wielu klientów oczywistym jest, że skoro samochody z napędem diesla są cięższe, to będą też więcej warte podczas kasacji. Czy tak naprawdę jest?
Tzw. „ropniaki” są rzeczywiście cięższe, choć np. według marki Opel zarówno diesle jak i samochody na benzynę ważą tyle samo, a różnice dotyczą w praktyce tylko kilku wersji, w tym samochodów typu kombi. Silniki mogą zatem ważyć mniej lub więcej, co zależy od marki samochodu. Różnice widoczna są m.in. w odniesieniu do mocy silnika – im większa tym są one wyraźniejsze.

W praktyce samochody do których wlewamy olej napędowy posiadają też często znacznie większe części, w tym: większy rozrusznik, akumulator i alternator. Zdarza się, że również półosie, sprzęgło a nawet ilość oleju są większe w porównaniu do tzw. „benzyniaków”. Waga jest więc większa w przypadku diesla, choć jak wspomniano wyżej, to nie tylko waga ma wpływ na to ile dostaniemy za samochód podczas kasacji na auto szrocie.

Właściciela samochodów z napędem diesla często uważają, że w sytuacji kasacji ich auto będzie warte więcej niż takie samo z innym rodzajem napędu. Tymczasem jest to kwestia indywidualna, ponieważ sama waga diesla może być większa od tzw. „benzyniaka”, ale nie ma to decydującego wpływu na jego wartość podczas kasacji. Ta bowiem zależy od stanu technicznego samochodu, rocznika oraz faktu, czy auto jest kompletne. W ostatnim ze wskazanych przypadków – tj. jeśli samochód, który trafia na auto szrot nie zawiera 90% masy pojazdu to jego wartość spada i nie ma znaczenia czy jest to diesel czy samochód na benzynę. Nie ma więc jednoznacznej odpowiedzi na pytanie: Diesel czy benzyna?

Menu